Girl Power Squad (GPS)

Een tool ontwikkeld om slachtofferschap van tienerpooiers te voorkomen

Herinner je je het ‘missing piece’ dat aan bod kwam in de eerste module? Jongeren die slachtoffer worden van een tienerpooier hebben een zogenaamd ‘missing piece’: ze missen een stukje om te kunnen spreken van een volledige en stabiele persoonlijkheid. Het ontbrekende deel van de cirkel zal op een destructieve manier opgevuld worden door de tienerpooier en zijn hawkingsproces. 

Child Focus heeft de Girl Power Squad (GPS)-tool ontwikkeld om met jongeren aan de slag te gaan en te trachten om het ‘missing piece’ op een constructieve manier op te vullen. GPS is een pedagogische tool waarmee professionals aan de slag kunnen gaan om meisjes te versterken in hun sociale en emotionele ontwikkeling.

De GPS-tool bestaat uit 5 thema’s met zowel online als offline methodieken.
De eerste vier thema’s spelen in op onderliggende factoren: relaties, seksualiteit, zelf- en lichaamsbeeld, grenzen en vertrouwen. Enkel de 5de module focust op het tienerpooierfenomeen.


De tool is gratis ter beschikking van professionals die werken met meisjes in de hulpverlening, vanaf 11 jaar. Voor meer info over de tool of om een gratis GPS-login aan te vragen, kan je een mail sturen naar: training@childfocus.org 

Child Focus geeft eveneens vormingen over het tienerpooierfenomeen en het gebruik van de GPS-tool. Het aanvragen van zo’n vorming, kan via hetzelfde e-mailadres namelijk: training@childfocus.org 

Een voorproefje van een GPS-methodiek: ‘Praten, kijken en aanraken’

Onderstaande methodiek geeft een inkijk in een offline methodiek van GPS, namelijk uit het derde thema ‘Grenzen en weerbaarheid’. 

De jongeren krijgen drie icoontjes (een tekstballon, een oog en een hand) en een silhouette.


De begeleider leest dan stellingen uit de bijgevoegde handleiding voor: “Je wandelt op straat en een onbekende komt naar je toe. Over welke lichaamsdelen van jou mag deze persoon spreken?”

De jongeren leggen dan de tekstballon op het silhouet, op de lichaamsdelen waarover de onbekende mag praten. Zo zijn er verschillende situaties, waarvoor ze moeten beslissen over welke lichaamsdelen er mag gesproken worden (= de tekstballon), naar welke lichaamsdelen er gekeken mag worden (= het oog) en welke lichaamsdelen aangeraakt mogen worden (= het hand).

Test alvast zelf eens hoe jij deze vragen zou beantwoorden:

Je wandelt op de straat en een onbekende nadert jou. Over welke lichaamsdelen mag deze onbekende persoon praten?

Naar welke lichaamsdelen mag jouw beste vriend(in) kijken?

Welke lichaamsdelen mag jouw dokter aanraken? 


Door deze oefening denken jongeren na over hun eigen grenzen. Er zijn geen juiste of foute antwoorden. Het gaat echter wel om de bewustwording dat ieders grenzen anders zijn. Respect voor jouw eigen grenzen, die van anderen, hoe je die kan stellen en respecteren van anderen, is de kern van deze oefening en bij uitbreiding, van dit thema in de GPS-tool.

Menu